Thursday 22 May 2014

FOBIA WAD DIRAJA

"RM0.00 SHAKLEE: We are pleased to inform that Advanced Joint Health Tablet (11004) is now available at branch & online. Thank you".....mesej yang berlegar di FB SIDs

tiap-tiap hari my partner akan telan sebiji benda ni (AJHT) dengan 2 biji omegaguard...
malam 2 biji alfalfa.
alhamdulillah, dengan izinNya juga sudah hampir melengkapi 6 bulan "wad diraja" ditutup...sebelum ni hampir tiap2 bulan wad diraja beroperasi...penat tak usah ceritalah..

apa itu wad diraja?
apabila pesakitnya perlu dilayan seperti raja,maka wad itu dipanggil wad diraja..pesakit terbaring...makan minum perlu dibawa ke katil.pergerakan terhad akibat kesakitan.suntikan ubat penahan sakit sekurang-kurangnya sekali setiap episod.kadang kala sehingga dua suntikan diperlukan.satu episod memakan masa sehingga beberapa hari dengan kebiasaannya minima dua hari wad diraja beroperasi.

apa masalah partner saya?
GOUT...antara penyakit paling sakit kot untuk orang lelaki selain batu karang di saluran kencing.saya kata paling sakit sebab bila ia menyerang,memang bahagian yang bengkak itu langsung tidak boleh digerakkan atau disentuh..cuba sentuh kalau nak kena jerkah...hehe.
kalau satu sendi kena bolehlah guna satu kaki lagi untuk menyokong pergerakan (paling urgent kalau nak ke toilet)..tapi kalau dua2 kaki kena?....partner saya pernah kena dua-dua kaki serentak..dia sakit kaki, saya sakit jiwa tengok keadaan dia.larat ke nak makan ubat berpanjangan?ada satu tahap di mana partner saya sampai terkena gastrik gara2 berlebihan ubat penahan sakit.dah kena makan ubat gastrik pula...mujur tak berlarutan.ubat gout juga ada kesan sampingan tersendiri.paling risau adalah uric acid membentuk batu karang dan menempek di buah pinggang..dah satu lagi masalah.
pernah cuba bermacam jenis suplemen yang dikatakan mujarab untuk gout namun tak berkesan."wad diraja" tetap beroperasi.

bila saya mula membaca tentang produk Shaklee dan mula rasa yakin untuk mencuba,saya berikan kepada partner saya...bermula hujung November 2013 sehingga sekarang.bula Disember ada satu episod yang agak teruk namun tidak sampai ke tahap tersadai.seterusnya hanya beberapa episod yang ringan.walau kena serangan dia masih boleh keluar rumah dan masih boleh melakukan tugas harian.ubat penahan sakit tidak lagi menjadi keperluan harian.ubat gout juga hanya diambil sekali sekala.

kenapa tak sembuh secara 100%?
gout sangat berkait rapat dengan pemakanan.mana mungkin ia hilang 100% kalau makanan yang membawa kepada serangan gout tetap diambil.partner saya tidak langsung makan seafood.tapi nasi lemak adalah kegemarannya.bila makan nasi lemak mestilah ada sambal bilis...ikan bilis tidak elok untuk gout.begitu juga dengan kacang tanah dalam nasi lemak.
makanan lain tidak sukar untuk dielakkan namun nasi lemak?...tak boleh tinggal secara total.

aktiviti fizikal juga boleh mencetuskan serangan gout.tambahan lagi jika berat badan berlebihan.bebanan terhadap sendi mencetuskan serangan gout.

alhamdulillah..sekarang saya tak risau lagi bila partner saya outstation atau berkonvoi...balik dari event dia ok2 saja...paling2 pun sengal lutut atau ankle....tak ada lagi episod tersadai diwad diraja...
saya mengharapkan "wad diraja" di dalam rumah ini menjadi sejarah yang tidak perlu berulang lagi.


omegaguard..AJHT...alfalfa



These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. 
These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 
 UNTUK PESANAN/MAKLUMAT LANJUT HUBUNGI SAYA: 
IEDA ABDULLAH SMS/WA : 010-7796751 
FB (PM) iedaabdullah

No comments: